Ćwiczenia stabilizacji centralnej

Od wielu lat sposób spędzania wolnego czasu oraz długość i charakter pracy ulega stałemu pogorszeniu spowodowanemu spadkiem aktywności fizycznej, oraz wielogodzinnym przesiadywaniem przed komputerem w pracy i w domu często w bardzo nieergonomicznych pozycjach. Taka sytuacja sprzyja przeciążeniom naszego kręgosłupa. Osłabiony i wadliwie pracujący aparat mięśniowy nie jest w stanie zabezpieczyć naszych pleców, a po wielu latach właśnie takiej pracy, często nie potrafi prawidłowo utrzymać i kontrolować naszej sylwetki.

W tym miejscu, mówiąc o dolnym odcinku kręgosłupa pojawia się potoczny termin „core”, w pełnej wersji „CORE STABILITY”, a więc – stabilizacja centralna. Jest to upraszczając prawidłowa praca mięśni głębokich brzucha, których działanie zapewnia nam odpowiednią sylwetkę i ergonomiczne ułożenie naszego tułowia. Stabilizację naszego centrum przy wszystkich możliwych czynnościach.

Ze względu na ból, złe nawyki ruchowe, ciągłe przeciążenia złą postawą, praca mięśni głębokich może być zaburzona i osłabiona. Brak dobrej stabilizacji centralnej oraz zbyt późne włączanie się mięśni głębokich może być powodem nawracających problemów bólowych odcinka lędźwiowego, a nawet uszkodzenia krążków międzykręgowych, w wyniku czego niezbędna staje się farmakologia, rehabilitacja, a nieraz nawet operacja kręgosłupa.

Z pomocą przychodzą tu odpowiednie ćwiczenia, mające na celu „odbudowę” prawidłowej stabilizacji centralnej. Poprzez uświadomienie sobie właściwego schematu działania mięśni stabilizacyjnych, a następnie wypracowanie prawidłowych nawyków ruchowych, jesteśmy w stanie poprzez systematyczne wykonywanie ćwiczeń, uniknąć bólu i uchronić się przed poważnymi uszkodzeniami, nawet w sytuacji większych przeciążeń czy delikatnych urazów kręgosłupa.

Przykładów ćwiczeń wspomagających stabilizację centralną jest nieskończenie wiele. Najważniejsze jest jednak świadomie i prawidłowo wykonywać ruch, optymalnie angażując mięśnie głębokie brzucha celem kontroli i utrzymania prawidłowej sylwetki podczas ćwiczeń. U osób, które zmagają się z bólem pleców, mają zdiagnozowaną dyskopatię odcinka L-S dającą objawy bólowe oraz dla tych, którzy niestety musieli poddać się operacji kręgosłupa, zalecane jest wykonywać pierwsze tego typu ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty. Terapeuta przede wszystkim nauczy i wyjaśni technikę ćwiczeń, skontroluje ich prawidłowe wykonanie oraz dobierze i zaplanuje odpowiednio trening, uwzględniając obecne możliwości fizyczne oraz okres „choroby”, w którym obecnie znajduje się pacjent. 

Pamiętać należy również, że sprawność, siła i kontrola mięśniowa są to rzeczy nabyte, a więc w przypadku braku systematyczności i utrzymania treningów już po okresie bólu, wypracowane efekty mogą zniknąć, a problem bólu pleców może powrócić.

 

Seria ćwiczeń wspomagających stabilizację centralną